filozofia

Sukces

 

 

Historia psychologicznej gazetki.

 

Mam już ją od dawna. Kupiłam w czasach kiedy takie gazetki były dla mnie czymś bardzo cennym. Czerpałam z nich całymi rękami wiedzę. Ta się jakoś uchowała i co mi w ręce wpadła, miałam wrażenie, że już ją znam, a jednak nie bardzo wiedziałam lub pamiętałam, o co w tej gazetce chodzi.

Ostatnio chciałam ją nawet na pchlim rynku sprzedać, ale nie dała się sprzedać.

Próbowałam nawet trików mądrych sprzedawców. Położyłam w miejscu zachęcającym do kupna i tytułem do przodu. Nawet tytuł brzmi bardzo nęcąco, bo dumnie po prostu SUKCES.

Wiele planów miałam już z ta gazetką od wyrzucenia jej do śmietnika, poprzez chęć podarowania, nie spotkałam jednak nikogo , przy kim miałam wrażenie , że tylko i wyłącznie dla tej osoby jest ta gazetka przeznaczona. Pewna pani psycholog ją przeglądała szukając inspiracji do kolokwium, ale i ona odłożyła ją na miejsce w przeciwieństwie do tych, które ze sobą wzięła. Cały dzień skrzętnie pracowałam, właściwie nie wiem dlaczego na tą gazetką układając ją należycie , aby ją ktoś kupił. A ona nic – pozostała u mnie.

Wyjęłam ją z koszyka i tak sobie pomyślałam, skoro nikt jej nie chce , to pewnie ma pozostać u mnie. I zaczęłam na nowo wertować, przeglądać, szperać.

O dziwo po przeczytaniu jej ponownie musiałam stwierdzić , że ją znałam, a jednak dużo ciekawych przesłań zapomniałam.

Tak to jest z rzeczami, czasami my się do nich przyzwyczajamy i wydają nam się oczywiste , a jednak kryją w sobie wiele tajemnic , które uniknęły.

 

Definicja sukcesu.

 

Sukces – działanie na najwyższym poziomie możliwości jednostki ,w kierunku spełnienia jej marzeń i pragnień przy jednoczesnym zachowaniu równowagi pomiędzy wszystkimi płaszczyznami życia.

Innymi słowy sukces jest to stan zamierzony, zrealizowany w przeciągu czasu. Do zdefiniowania sukcesu określa się wartości, które są jego wyznacznikiem. Dla każdego człowieka sukces jest widziany w inny sposób. Ważną rolę odgrywa tutaj hierarchia wartości i doświadczenia wyznawane przez każdego z osobna. Miarą sukcesu mogą być: zrealizowane plany, szczęście, zdrowie, własność materialna itp. Człowiek osiąga sukces, wtedy gdy spełniają się wszystkie jego oczekiwania (Wikipedia).

 

W gazetce mojej za to wyczytałam wiele innych ciekawych definicji. I pewnie, gdyby z tych wszystkich definicji zrobić streszczenie, to mielibyśmy ciekawą i już prawie naukowa formę pojęcia sukces .

Ja się zajmę , tylko tymi formami , które dla mnie są najbardziej przystępne, i które z mojego punktu widzenia do mnie najbardziej przemawiają.

 

Jeden z autorów (Tom Morris) definiuje pojęcie sukcesu , jak produktu ubocznego. I z tym pojęciem mogłabym się zgodzić. Wszyscy dążymy do dobrobytu, zamożności, sławy, władzy. I to czynią wszyscy i na całym świecie, bez wyjątków. Ale wszystko to, nie przychodzi do nas, bo celowo do tego dążymy, na wskutek naszych wysiłków, jeżeli , taki stan jest jednym celem. To wszytko jest produktem ubocznym innych celów. Autorzy książek będą sławni, na wskutek treści , którą przekazują w swoich książkach. Piłkarz będzie żył w dobrobycie i będzie sławny, ponieważ jest dobrym piłkarzem. Tancerz może członkiem światowej sławy ansambl, tylko dlatego, gdyż jest wyjątkowo utalentowanym i kreatywnym artystą.

Status, dobrobyt, władza, sława to są socjalne wyniki sukcesu. Ale to nie jest nigdy sercem sukcesu.

 

Najszczęśliwsi są ci, którzy kochają to co robią, bez względu na to, czy bogactwo, sława, władza i socjalne uznanie są z tym związane.
I pewnie można by tutaj jeszcze wiele innych zresztą bardzo ciekawych definicji studiować, rozważać, dyskutować co jest sensowne, a co nie .

W jaki sposób każdy z nas wartościuje dla siebie zjawisko osiągnięcia sukcesu w życiu, o tym czy ilość czy jakoś sukcesu jest ważniejsza? I który element jest dla każdego z nas ważniejszy? I czy jest to zjawisko, które można odczuwać stale , czy są to ułamki sekundy, kiedy tego szczęśliwego stanu doznajemy? Czy może sukces odczuwamy jako krótki stan ekstazy szczęścia?

 

Jak się przyglądam tym w mojej gazetce i tym innym ciekawym definicjiom, które znalazłam w internecie (Żyć godnie lub TeTa) nasuwa mi się jedno skojarzenie:

 

Czy sukces jest nieodłącznie związany z wewnętrznym powołaniem?

I to bez względu na to, w jaki sposób każdy z nas wartościuje sukces dla siebie.

Obejrzyj i wysłuchaj zespolenie powołania z sukcesem.

3 thoughts on “Sukces

  1. „Innymi słowy sukces jest to stan zamierzony, zrealizowany w przeciągu czasu” Czasami sukces przychodzi nagle jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki ale…. Ale z czasem okazuje się że ten właśnie sukces był dzięki temu że kiedyś tam kiedyś (dawno i nieprawda) zrobiliśmy coś co ten sukces wywołało, zainicjowało a reszta zadziała się sama jak efekt domina.
    Rzec można „ten co sieje, żniwa zbierać będzie jak dojrzeje zboże” coś w tych starych porzekadłach jest wspaniałego.

    1. Mirosławie czarujesz i czarujesz :-) , te stare tematy jakoś tak do życia wywołujesz. Czy myślisz, że naprawdę coś miłego wyczarujesz…? Kto to tak ostatecznie wie, czarodzieje wielką mają moc, lecz wróżki nie sieją tylko pietruszki i złote ziarno zbierają, o ile je wcześniej obficie wysiewają :-)

  2. Posługując się krótkim cytatem kiedy to Pawlak na statku wygrał niezłą sumkę i przestraszony patrzył jak maszyna „wypluwa” ze swojego wnętrza monety powiedział
    „jam tylko pociągnął” Lubię czytać twoje artykuły więc sobie pomyślałem aby je nieco odkurzyć bo zaraz wiosna jest i wzrosną to może się ktoś dołączy i będzie „fajna” dyskusja bo to są bardzo ciekawe tematy i sukcesu życzę temu kto się przyłączy.

Skomentuj

