Intuicja

Intuicja

 

 

 

Moja pierwsza (bardzo wyraźna i bolesna) lekcja o intuicji. Kiedyś nie zdałam za pierwszym razem matury.Sam fakt nie zdania matury nie byłyby w sumie niczym szczególnym, bo niepowodzenie może się każdemu przytrafić, gdyby nie cała sytuacja bezpośrednio po pisemnym egzaminie. Krótko po wyjściu z sali egzaminacyjnej mama mojej koleżanki spytała mnie; „Dorotka, to opowiedz jak było?” I w tym momencie spojrzałam w twarz Pani X. i oczy moje napłynęły mi łzami.Sama siebie nie rozumiałam, dlaczego? Rozmowa się w piorunującym tempie zakończyła, bo nie mogłam się od płaczu powstrzymać. Nic tylko spakowałam moje rzeczy i do domu. Po drodze łzy mi jak grochy leciały, a mój smutek był nie do opanowania. W domu zamknęłam się w moim pokoju i tak do wieczora przepłakałam. Prośby mojej mamy nic nie pomagały.” Bo przecież jeszcze nic nie jest przesądzone. Nikt nawet nie przeczytał twojej pracy, a ty już wiesz najlepiej „ – mówiła do mnie.A ja już wszystko wiedziałam….?Tak dokładnie wiedziałam, czułam, przeczuwałam. I dlatego płakałam I parę dni później, w dniu ogłoszenia wyników , tak się  stało, jak wcześniej  przeczułam. Nie zdałam pisemnej  matury. Świat się zawalił i nie wiedziałam, co dalej. Szkoda, że wtedy jeszcze nie wiedziałam, że byłam na doskonałej drodze – odkrycia moich zdolności intuicyjnych, które mnie do dnia dzisiejszego fascynują.   

 

Czym jest intuicja? –  przeczucie, przypuszczenie, instynkt

 

Jest tyle różnych definicji tego pojęcia.

 

intuicja wyczucie, przeczucie; akt a. proces bezpośredniego uzyskiwania wiedzy a. pewności w jakiejś sprawie bez rozumowania a. Wnioskowania(Źródło – słownik wyrazów obcych)

Intuicja (z łac. intuitio – wejrzenie) – proces myślowy polegający na szybkim dopasowaniu danej sytuacji, problemu, zagadnienia do znanych już szablonów i zależności. Objawia się w postaci nagłego przebłysku myślowego, w którym dostrzega się myśl, rozwiązanie problemu lub odpowiedź na nurtujące pytanie. Często mylona jest z przeczuciem o podłożu emocjonalnym. Natura intuicji wynika z tego, że jest ona procesem podświadomym, którego nie można kontrolować, można jedynie dopuszczać lub odrzucać podawane przez intuicję rozwiązania. Jest ona procesem bardziej kreatywnym i działającym na wyższym poziomie abstrakcji w porównaniu do myślenia logicznego.(Źródło –  Wikipedia) 

  

Intuicja jest naturalną zdolnością każdego człowieka. Tak naprawdę nie ma ona, z ezoteryką lub czymś nadprzyrodzonym nic do czynienia.

  

Intuicja jest stale aktywna.Tak jak proces oddychania odbywa się zupełnie automatycznie, tak jest z intuicją. Intuicja dostarcza do mózgu stale informacje nawet teraz, kiedy czytamy powyższy tekst.

Intuicja kieruje nas na ważne dla nas informacje i to tak, że nie jesteśmy w stanie tego przebiegu świadomie sterować.

Sam proces kierowania nas na te sytuacje nie jest dokładnie wyjaśniony.

I czy chcemy, czy też nie, każdy z nas używał swojej intuicji we wszelkiego rodzaju podejmowanych decyzji – i to bez względu na to czy pozytywnych, czy negatywnych.

  

Ale, czyż nie jest tak, że wszystkie wrażenia, bodźce, które za pomocą naszych zmysłów odbieramy ze środowiska, maja dla nas znaczenie.

Czyż nie jest tak, że to, co każdy z nas odbiera dalej sięga, jak do tej pory przypuszczaliśmy.

 

A ponieważ nasza intuicja jest stale bez przerwy aktywna jest również możliwa świadoma kontrola. Uzyskanie takiej kontroli nie jest jednakże procesem, którego można się w krótkim czasie nauczyć. Wymagane są do tego dużo cierpliwości do siebie i do swoich zdolności uczenia się. Wymagana jest duża wrażliwość do siebie samego.

Opanowanie takiego procesu nie daje jeszcze możliwości perfekcyjnego przeżycia swojego życia. Nie daje również gwarancji na nieomylność.

Ale daje możliwość bardziej świadomego odbierania bodźców ze środowiska i  świadomego ich zastosowania.

Tak długo jak nasza intuicja będzie nieświadomie używana powstaje mozliwość, że będziemy dążyć w kierunku „naszych nieświadomych życzeń”.

Intuicja nie potrafi odróżniać między naszymi świadomymi i nieświadomymi celami. Dlatego będzie również sprawnie pracowała w kierunku ukrytych życzeń – np., gdy powstaje ukryta chęć bycia finansowo od kogoś uzależnionym.

Ogólnie mówiąc intuicje można do sukcesów, ale i niepowodzeń wykorzystywać.

 

Jak wygląda technicznie proces funkcjonowania naszej intuicji?

 

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy wyposażeni w nasze 5 zmysłów.

Do tych zmysłów należą; wzrok, słuch, węch, smak, dotyk.

Nasze zmysły służą nam do odbierania bodźców z otoczenia i reagowania na nie.

 

Dołóżmy do tego jeszcze nasze mentalne zmysły takie jak fantazja, wyobraźnia, do tego jeszcze nasze uczucia i odczucia, nasze myśli i wspomnienia, i nasz rozsądek.

Za pomocą tych zmysłów zbiera nasza intuicja informacje.

 

Jednym słowem nasze zmysły, myśli, wyobraźnia i wspomnienia formują świadome przeżycia otaczającego nasz świata.

 

Przodująca osobistością w tej materii jest dla mnie Laura Day , zajmująca się funkcjonowaniem praktycznej intuicji.  Kiedyś przed laty, jej literatura pozwoliła mi usystematyzować moje własne  spekulacje i odkrycia związane z  funkcjonowaniem  intuicji.

 

2 thoughts on “Intuicja

  1. Co do mojej intuicji to ostrzegła mnie ona o nadchodzącym niebespieczeństwie. Jednym z przykładów które sam rozważałem pod wieloma kątami lecz jedynym wytłumaczeniem było to, że potrafiłem przeczuć co będzie np:
    ostatnie dni wakacji w 2009r, postanowiliśmy wybrać się nad morze, spalowaliśmy ubrania jedzenie itp. do kampera Cała nasza rodzina liczy 6 osób. Cały wyjazd miał odbyć się o 8.00 wstałem o szustej jak reszta rodziny i pijąc kawe miałem dziwny obraz jadącego pogotowia i stojący ciężarowy samochód, zbladłem natychmiast. Mama pytała się czy dobrze sie czuję. opowiedziałem jej co widziałem i powiedziałem że nie pojade( chociaż tak kocham morze) mama zaproponowała mi że zostanie ze mną. Pozostali nie przejeli się tym co mówiłem i pojechali… Na rądzie przed gorzowem wielkopolskim wiechał w nich ciężarowy, nikomu nic się nie stało ale gdybym ja z mamą jechał mogło by się skoncztć na połamaniach i innych obrażaniach a mianowicie dzwi od łazienki z wielką siłą udeżyły w to miejsce gdzie ja z mamą siedze przeważnie podczas podróży do tego uszkodzeniu uległa szyba której odłamki leżały na naszych miejscach a jej plastikowe elemęty wystawały. pozostała część kampera była nieuszkodzona. Tego wytłumaczyć się nieda jak te znaki… (ostrzeżenia) obraz co się stanie do mnie wtrafiły. Mojej rodzinie nic sienie stało poza lekkimi stłuczeniami. Teraz jak gdzieś razem wyjeżdrzamy Pytająsie mnie czy nie mam żadnych wizji.
    Drugi przykład był nieco łagodniejszy, jadąc ze szkoły miałem przeczucie, żeby zjechać na pobocze i tak zrobiłem z przeciwka jechał rozpędzony samochód który jechał moim pasem.
    Brat mojej bratowej miał wypadek samochodowy, siedząc w domu poczułem chłodny wiatr i ujżałem obraz porysowanego drzewa chwile pużniej jechało pogotowie i dowiedziałem się, że brat mojej bratowej jest w stanie ciężkim w szpitalu.

    1. Tak to jest z tą intuicją, czasami przekazuje bardzo dokładne obrazy, a czasami bardzo niewidoczne i symboliczne. Samo powstawanie tych znaków jest bardzo trudne do wytłumaczenie i powiedziałbym mało prawdopodobne, że rozwikłamy jak ten proces funkcjonuje. Ale funkcjonuje i informuje nie tylko o niebezpieczeństwach, alei o korzystnych sytuacjach :-) Dziękuje Łukaszu za obszerny komentarz.

Skomentuj

