Intuicja · Sugestia

Sugestia cz.1

Od dłuższego już czasu, czy to tutaj u mnie , czy na innych przez mnie czytanych lub komentowanych notkach pojawia się temat wywierania wpływu na innych. Dlatego postanowiłam skreślić parę moich i nie tylko moich refleksji związanych z tym tematem.

Podstawą wywierania wpływu jest sugestia.

Ale czym dokładnie jest sugestia?

Sugestia oznacza wpływ. Wywieranie wpływu na decyzję, przekonania, myśli, zachowania osób lub całej grupy. Wpływ ten może się odbywać zarówno w pozytywnym jak i negatywnym sensie, a także z zamiarem, a więc świadomy lub może być nie zamierzony, czyli nieświadomy.

Są dwa rodzaje sugestii, wpływ pochodzący z zewnątrz tzw. heterosugestii i i własny wpływ na siebie – autosugestia.

W dzisiejszych rozważaniach ograniczę do sugestii pochodzącej z zewnątrz.

Każdy proces komunikacyjny wyposażony jest w elementy sugestii. Tak długo jak długo jest komunikacja znana, tak długo istnieje  sugestia. Wyniki wzajemnego wpływu na siebie, nie są tak pierwszy rzut oka widoczne, ani nie można ich zazwyczaj bezpośrednio sprawdzić. Faktem jednak jest, że za pomocą sugestii można osiągnąć wyjątkowe działania na poziomie ducha i ciała.

Sugestia najczęściej kojarzy nam się ze słowem mówionym i pisanym. Ale nie tylko, bo sugestia w swoim działaniu posługuje się obrazami, akcją, muzyką, kolorami, a także symbolami.

W sugestii „coś lub ktoś” wywiera wpływ na żywą istotę. Żywą istotą jest w tym przypadku nie tylko człowiek , ale zjawisko sugestii jest w świecie zwierząt znane. Bodźcem wywierającym wpływ, jest nie tylko jest inny człowiek, ale może być zjawisko natury, przedmioty, odgłosy i wiele innych rzeczy, które wywołują reakcję sugestywną.

Jednym słowem mamy bodziec wywołującym sugestię i mamy reakcję na ten czynnik .

U człowieka i zwierząt proces ten odbywa się zazwyczaj poniżej poziomu świadomości. Tzn. często nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Widok np. małego dziecka sprawia , że jesteśmy nastawieni bardzo miękko w danym momencie do otoczenia.

Widok dobrego i smacznego jedzenia, że slinka nam w ustach leci.

A widok manipulacyjnych obrazów przyczynia się do tego, że wzrasta nam ciśnienie krwi. Przynajmniej tak jest u mnie. Nie lubię tego obrazu poniżej.

 

 

Niektóre reakcje na sugestywne bodźce mamy wszyscy wspólne, a inne znowu są uzależnione od rasy, wychowania, kultury,religii  czy osobistego nastawienie.

W gruncie rzeczy istnieje hierarchiczny system, w którym wzorzec bodziec – reakcja, można by klasyfikować.

Na samej górze stoją reakcje, które są nieuniknione. Tych reakcji praktycznie nie można usunąć lub zmienić, jeżeli można je zmienić, to pod wpływem sporego wkładu siły i systematycznych ćwiczeń – o ile to jest sensowne, bo czasami tego typu reakcje służą np. w celu obrony lub służą celom zabezpieczenia egzystencji.

Inne, które wynikają z systemów dziedzicznych, które wyrażają się różną siłą, ale i te, w których zostaliśmy wychowani, lub sami tego typy reakcje w sobie na wskutek naszych doświadczeń wykształciliśmy.

Oraz te, które łatwe są do zmienienia, a powstały one na wskutek obcych lub autosugestywnych wzorców zachowań.

To, co w nas żadnej reakcji nie wywołuję, nie będzie przez nas nasze zmysły i rozum rejestrowane, oraz  te bodźce, które z nurtem ciągle wpływających impulsów zanikają.

 Jeżeli jakis określony bodziec sugestywny będzie szczególnie często powtarzany, zazwyczaj reakcje na te bodźce będą z czasem słabsze. Zjawisko to określa się adaptacją. Reklama obawia się bardzo tego zjawiska.

Przyjrzyjmy się zwierzętom, czasami potrzebna jest zmiana tonu , aby np. pies zareagował. Ten trik jest również wykorzystywany w reklamie, poprzez zmiany w opakowaniu, ogłoszeniach czy w reklamie.

Jeżeli sugestia będzie świadomie używana, a sugestywny bodziec nie jest bezpośrednio pierwotnym bodźcem , to mówimy o świadomym zwodzeniu, złudzeniu, któremu jest się bezsilnie poddanym, jednym słowem jest tu mowa o zmyleniu. Czy tego rodzaju przekaz nazwałabym bezpośrednio manipulacją, pewnie nie. Myślę, że tutaj wszystko zależy od sytuacji, bodźca, reakcji na ten bodziec i celu za jakim świadomie podążamy, wykorzystując podstawowe zasady sugestii.

Jeżeli reagujemy na widok małego dziecko z pewną dozą miękkości, to taką samą reakcję może słowo, gest, bądź melodia wywołać. Taka sytuacja jest możliwa, ponieważ nasze receptory przesyłają bodziec dalej do organu, który na bodziec reaguje, nie potrafiąc odróżnić, czy bodziec jest prawdziwy, czy to tylko złudzenie.

Poziom hormonów u mężczyzny zmieni się w taki sam sposób, bez względu na to czy dotyczy to właściwiej i realnej sytuacji erotycznej, czy takiej reakcji dozna na podstawie filmu, bądź obrazów.

Z badań naukowców wynika pewna zależność:
Wrażliwość i podatność na sugestię jest zdecydowanie podwyższona, jeżeli osoby są niesamodzielne, lekkomyślne, ze słabym poczuciem własnej wartości. Sugestia zależy także od wieku i płci, a także aktualnej sytuacji, a więc podekscytowanie, strach, zmęczenie, wpływ środków odurzających.

Odporności na sugestie wzrasta w momencie, kiedy osoba czuje się mocniejsza, z odpowiednią dozą wiedzy, wykształcenia i informacji, pewna siebie i może trochę zarozumiała. Z socjalnego punktu widzenia często zalicza się do osób wyżej stojących w hierarchii społecznej.

Sugestia sama w sobie nie jest ani pozytywnym, ani negatywnym zjawiskiem, jest naturalnym zjawiskiem, które jest przez nas w biegu codziennego życia stosowane, a jak wiele zjawisk wpływ mają motywy i cele, do których jest wykorzystywana. Te mianowicie stanowią o wartościowaniu tego zjawiska.

Reklamy

3 thoughts on “Sugestia cz.1

  1. dodano: 30 kwietnia 2008 12:30
    Ach ta sugestia … chyba wszyscy jesteśmy pod jej wpływem, ot to taka zaraźliwa przypadłość ;) Dobrze że piszesz że nie jest ani dobra , ani też zła ! To ważne..! Każdy człowiek rodzi się z określonym potencjałem, tzw. budującym jego osobowość i niszczącym jego osobowość i neutralnym do zagospodarowania. Sugestia, czasem a w zasadzie zawsze naprowadza nas , na jedną z tych dróg. Już samo nasze pojawienie się na tym świecie było sugestią babci i dziadka, albo koleżanki ,żeby mama, miała dzieci :) Piszesz że ludzie silni , pewni siebie, nie ulegają sugestii hmmm… tylko jak ich znaleźć , rozpoznać, nie pomylić się..? Tych co na bank są Mocarnymi i niczym się nie sugerują ? Łatwo ulec pozorom pewności siebie, swojej i cudzej ! Co to w zasadzie znaczy ” pewny siebie i swoich przekonań” . Jaki powinien być, taki człowiek, jakie cechy posiadać, aby z pewnością wiedzieć , że nie żyje pod wpływem sugestii ?! Już pisanie bloga, nie tylko komentarzy jest sugestią i wogóle, spoglądanie na drugiego człowieka, zapach, smak, tradycja itd. chyba wsio w życiu. Obraz goni obraz, a myśl stwarza kolejną myśl. Dobrze jest nazbierać koszyk , sugestii, potem postawić go na twardej ziemi i przebrać … – to moje , tamto Basi, a to mamy, babci, dziadka , a to chyba moje, ale jeszcze przemyślę, dam sobie czas żeby to sprawdzić ;) Pozdrawiam cię serdecznie Awika

    autor: awika

    blog: awika-tarot.bloog.pl

    dodano: 28 kwietnia 2008 7:17
    Myślę, że czasami warto zaglądać za zasłonkę wydarzeń, tych przyjemnych i tych mniej przyjemnych. Wprawdzie nie zawsze można te kontrolować, bo wtedy życie byłoby strasznie męczące, ale warto zdawać sobie z nich sprawę, przynajmniej mniej wiecej wiedzieć jak funkcjonuje ten mechanizm. Pozdrawiam :-)))

    autor: Dorota

    blog: intuicja.bloog.pl

    dodano: 28 kwietnia 2008 6:36
    Ciekawie napisałaś o sugestii, kwintesencja zagadnienia:))) Przeczytała też poprzedni post, kiedyś i ja napisałam pod podobnym tytułem. W jakiś sposób łączy ten post w sobie zagadnienie sugestii, manipulowania i samego słowa. W wielu miejsca jest zbieżny z tym co piszesz, ale nie do końca. Pozdrawiam ciepło.
    PS Jak znajdziesz chwilkę to zajrzyj: „Słowo” 26marca 2007

    autor: mirabelka

    blog: ezoteryka-gospodyni-domowej.blog.onet.pl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s