Intuicja · Sugestia

Sugestia cz.2

Notatka jest odpowiedzią do komentarza Awiki w temacie poniżej i jednocześnie własnymi rozważaniami.

 

Ach ta sugestia … chyba wszyscy jesteśmy pod jej wpływem, ot to taka zaraźliwa przypadłość ;)

 

Sugestii ulegamy wszyscy i to bez wyjątku, a czy jest to zaraźliwą przypadłością? Ee….chyba nie, powiedziałabym raczej, jest bardzo naturalną „niedoskonałością” ?

No właśnie NIEDOSKONAŁOŚCIĄ czy jednak DOSKONAŁOŚCIĄ?Odbieranie bodźców i reakcja na nie, sekunda w sekundę, minuta w minutę, dzień w dzień i tak dalej bez przerwy.

Ważne mi było ukazanie sugestii lub mechanizmu funkcjonowanie tego zjawiska sugestii w normalnym świetle, bo w mowie codziennej i potocznej sugestia kojarzy się z manipulacją, aczkolwiek nie jest tylko i wyłącznie manipulacją. Jest konsekwencją wynikającą z procesu komunikacyjnego, a moje krótkie przedstawienie tego procesu jest to tylko namiastką wiedzy, która na ten temat już istnieje.

 

Dobrze że piszesz że nie jest ani dobra , ani też zła ! To ważne..! Każdy człowiek rodzi się z określonym potencjałem, tzw. budującym jego osobowość i niszczącym jego osobowość i neutralnym do zagospodarowania. Sugestia, czasem a w zasadzie zawsze naprowadza nas , na jedną z tych dróg. Już samo nasze pojawienie się na tym świecie było sugestią babci i dziadka, albo koleżanki ,żeby mama, miała dzieci :)

 

Dokładnie tak jest nic dodać i nic ująć.

 

Piszesz że ludzie silni , pewni siebie, nie ulegają sugestii hmmm… tylko jak ich znaleźć , rozpoznać, nie pomylić się..?

 

Awiko, ja nie pisałam o tym , że ludzie mocni nie ulegają sugestii. Ja pisałam o wrażliwości i odporności. Pewnie  właśnie w tym momencie powinno się dodać, o jaką sugestię również chodzi. Czy tylko o krótką instynktowną sytuację, czy o sugestię , która się wielokrotnie powtarza. Bo tutaj jest oczywiście zupełnie różny wpływ tego zjawiska, przy jednorazowej lub wielokrotnej sugestii.

 

Może należałoby trochę dokładniej i w skrócie pewne narzędzia manipulacji omówić, przynajmniej te główne , którymi my wszyscy się posługujemy i którymi inni się w stosunku do nas posługują  Wywieranie wpływu na innych

 

A może dobrym przykładem i takim w miare dotyczącym nas wszystkich jest kwestia wiary i kocioła, oraz sugestywnego wypływu jaki ma nauczenie religii na nas( rodzaj wiary nie ma znaczenia) Nie wspominając już o słynnej walce religii z „magią”, wróżbiarstwem, czy tylko racjonalizmem , i o tym jak bardzo kościół się obawia faktu, że owieczki przynależące do kościoła nagle zaczynają myśleć i budować indywidualny światopogląd.

 

Wydaje mi się i  to jest moje teza, która zresztą i przez naukowców została potwierdzona , że wykształcenie, dążenie do uzyskania pewnych informacji, stały rozwój siebie pozwala nam chociaż w jakims stopniu, w krytyczny sposób podejść do niektórych tez związanych z przekonaniami religijnymi i sugestiami, które są w jakims stopniu nam do dziecka wpajane.

 

I tak jest ze wszystkim innym. Rozwijając się jesteśmy w stanie do tych wpojonych lub wyłapany przez nas sugestii z dozą krytycyzmu podchodzić. I tutaj w sumie , nie trzeba chyba się rozpisywać.

 

 

Tych co na bank są Mocarnymi i niczym się nie sugerują ? Łatwo ulec pozorom pewności siebie, swojej i cudzej ! Co to w zasadzie znaczy ” pewny siebie i swoich przekonań” .

 

 

Myślę , że to pojęcie „pewności siebie i swoich przekonań” jest bardzo ograniczone czasowo. I to bardzo. Bo jeżeli o takim stanie „pewności siebie” można mówić , to tylko w stosunku do bardzo krótkotrwałej sytuacji. Bo moja dzisiejsza pewność siebie do tego co wcześniej napisałam , może się np. przy kolejnym komentarzu zmienić. Wystarczy, aby mi ktoś zasugerował jakikolwiek nowy argument, na który wcześniej nie zwróciłam uwagi ( o ile będzie to dla mnie rzeczywiście ważne, bo być może pojawią się np. uwagi , które ze względu na obszerność swojej tematyki tutaj nie umieściłam ) i koło fortuny toczy dalej się.

Może, należało by przy tej okazji wspomnieć i podkreślić, że sugestia jest tym elementem pchającym nas do przodu, do tylu, lub rozwijanie tego neutralnego terenu, o czym wcześniej Awiko wspomniałaś.

Jednorazowa sugestia, trafiając na dobrą pożywkę – ale czy tylko…?- ma z pewnością większe działanie niż wielokrotna, mająca możliwości włączenia rozumu. Zaprezentowane zjawisko złudzenia w sugestii poniżej w filmie. Bodziec prezentowany przez młodych ludzi, jest typową sytuacją pokazującą w tym przypadku przyjemną sytuację manipulacji.

Ciekawym doświadczeniem byłoby powtórzenie tego eksperymentu z tymi samymi ludźmi

Najlepiej oceńcie sami.

Tutaj powinien pojawić sie filmik, ale niestety, nie mogę go znaleźć

Jaki powinien być, taki człowiek, jakie cechy posiadać, aby z pewnością wiedzieć , że nie żyje pod wpływem sugestii ?! Już pisanie bloga, nie tylko komentarzy jest sugestią i w ogóle…,

 

Myślę , że taki stan doskonały jest niemożliwy. Powstaje pytanie , czy to byłby rzeczywiście doskonały stan…? No właśnie, dla mnie sugestią pisania o sugestii , były tu i tam przeczytane, przez mnie pisane lub symbolicznie zinterpretowane sytuacje związane z wywieraniem wpływu i to nie tylko w formie manipulacji, ale i tej najbardziej aktualnej, bo na codzień nieświadomie używanej formie sugestii.

 

…spoglądanie na drugiego człowieka, zapach, smak, tradycja itd. chyba wsio w życiu. Obraz goni obraz, a myśl stwarza kolejną myśl. Dobrze jest nazbierać koszyk , sugestii, potem postawić go na twardej ziemi i przebrać … – to moje , tamto Basi, a to mamy, babci, dziadka , a to chyba moje, ale jeszcze przemyślę, dam sobie czas żeby to sprawdzić ;) Pozdrawiam cię serdecznie Awika

 

Koszyczek z sugestiami jest fajną sprawą, ale wszystkie te sugestie , które zebraliśmy są nam w jakimś stopniu nam potrzebne. Ja osobiście jestem tego zdania, zresztą ważny element w pracy z intuicją. Szczególnie jak sugestia posługuję się symbolem, jako przekaźnik bodźca.

 

Ale dobrze, że mamy również rozum, który nam pomoże segregować wszystkie zebrane sugestie do koszyczka .

 

 

No właśnie obraz goni obraz , myśl goni myśl, ale wyłapujemy , tylko to co jest dla nas najważniejsze i co ma dla nas znaczenie. To co nie ma dla nas absolutnie znaczenia sprytnie omijamy lub po prostu nie zwracamy na to uwagi.

 

 PS. Awika zasugerowała mi ciekawy artykuł na temat sugestii, dlatego podaję tutaj adres dla zainteresowanych Andrzej Augustynek – SUGESTIA 

 

Reklamy

One thought on “Sugestia cz.2

  1. dodano: 09 maja 2008 20:01
    Mirabelko, dziękuję za taki , po wielu dniach niekończącego się stresu, budujący mnie komentarz.
    Właściwie siedziałam sobie jeszcze przed chwilą w samochodzie zastanawiając się , to co dzisiaj sie jeszcze przydaży, co by mnie tak mogło zdenerwować – pomyślałby kto , że to pełnia księżyca – a tu taka miła niespodzianka. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam :-)***

    autor (Login WP): dorota.b15

    blog: intuicja.bloog.pl

    dodano: 09 maja 2008 11:24
    Jesteś mądra Doroto, taka moja sugestia;)*

    autor: mirabelka

    blog: foto-slowa.blog.onet.pl

    dodano: 05 maja 2008 21:56
    Wzięcie odpowiedzialności za swoje życie wymaga dojrzałości. Jak najbardziej się z tym zgadzam.
    Nie wiek czyni nas osobami dojrzałymi, ale właśnie gotowość do samodzielnego kierowania własnym życiem, ze wszystkimi z tym związanymi konsekwencjami.

    Jako alternatywa pozostaje narzekanie, że ktoś nas do czegoś nakłonił, zmanipulował, że nie mamy wystarczająco dobrych warunków by rozwijać swoje możliwości i cieszyć się życiem … itd, itp.

    Szukanie winnych naszych porażek z pewnością jest łatwiejsze niż używanie własnego rozumu przy podejmowaniu decyzji – ale mi na to szkoda czasu.
    Tych którzy chcą się nauczyć jak brać odpowiedzialność sa własne życie i szczęście zapraszam do naszego Stowarzyszenia. Więcej informacji na stronie http://www.amz.org.pl

    autor: Jadwiga

    blog: jadwigaborkiet.blog.onet.pl/

    dodano: 04 maja 2008 22:42
    Zgodzę się Jadwigo, że kluczem reagowania na sugestię jest własna odpowiedzialność. Ale tylko wtedy , jeżeli jesteśmy z wolnej woli gotowi na taki akt. Myślę , że do tego potrzeba dojrzałości i z mojego punktu widzenia również odwagi, spojrzenia sobie w oczy. Nie zawsze łatwa sytuacja, ale możliwa. Z punktu widzenia omawianego tematu przypuszczałabym, że jest to możliwe dopiero po włączeniu do działania rozumu. Reakcja pierwsza i ta instynktowna jak na filmie jest pokazana, jakby sugeruje nam ostrożność, przed niewidzialnym niebezpieczeństwem. Czyżby była to reakcja obronna, że możemy wpaść na jakieś niebezpieczeństwo.

    PS na podanego przez Ciebie bloga zaglądam czasami, ale na ze względów czasowych w formie czytającej, a nie komentującej. Przyznam jednak szczerze, na razie blog trenerów mnie trochę bardziej zainteresował, może ze względu na różny punky widzenia, różnych osób na ten sam temat.
    Dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie :-)

    autor (Login WP): dorota.b15

    blog: intuicja.bloog.pl

    dodano: 04 maja 2008 10:12
    Ciekawe rozważania.
    Myślę że kluczem do odpowiedniego reagowania na sugestie jest własna odpowiedzialność (silnie rozwinięta wyróżnia mocarnych i odpornych ludzi:-).

    Sugestia jest tylko jakąś informacją – decyzja jak na nią zareagujemy zależy od nas samych.
    Na pewno warto by wzmacniać swoją odporność – redukować niechciane reakcje – jak najwięcej dowiadywać się o sobie, o tym na jakie czynniki jesteśmy szczególnie wrażliwi.
    Wchodzi tu w grę zarówno efekt naszego dziedzictwa ewolucyjnego (te zagadnienia właśnie omawiamy w blogu http://bogurojony.blog.onet.pl/), jak również to wszystko na co uwrażliwiło nas otoczenie.
    Właśnie przypomniała mi się niewinna sugestia, która miala olbrzymi wpływ na ostatnie 5 lat mojego życia.
    Weszliśmy z koelgą wspólnie do księgarni, każdy z nas wybral dla siebie książkę po czym uzgodniliśmy, że się wymienimy lekturami. W ten sposób trafiła do moich rąk książka Tadeusza Niwińskiego „My”, od której zaczęła się moja przygoda z odpowiedzialnością za własne życie :-).

    autor: Jadwiga

    blog: jadwigaborkiet.blog.onet.pl/

    dodano: 01 maja 2008 16:29
    Tekst o który pytasz , mam w komputerze, niestety z bloga ” jakby” znikł, był chyba jeszcze na poprzednim ? Ale mam zachowany, obiecuję że ponownie opublikuję i dodam nowe przemyślenia, czas nie próżnuje, lecz wzbogaca i buduje ;). Do Rzymu lecę jutro z rana, ale do Warszawy wyjeżdżam za kilka minut :)))
    ps. a propos sugestii, ta była jak najbardziej w kierunku poprawy przejrzystości tekstu – dziś wchodzę O NIEBO LEPIEJ SIĘ PRZECZYTAŁO :)
    Pozdr. Awika

    autor: awika

    blog: awika-tarot.bloog.pl

    dodano: 01 maja 2008 8:08
    PS Pewnie warto by zanalizować , dlaczego sugestia zmiany czcionki, tak szybko na mnie zadziałała i ta nie miała nic wspólnego z manipulacją ;)*

    autor: Dorota

    blog: intuicja.bloog.pl

    dodano: 01 maja 2008 8:01
    Mam właściwie ochotę , jeszcze raz na temat rodzajów sugestii chociaż w skrócie napisać, ale myślę , że dopiero w nadchodzących dniach. Właściwie chciałam też również parę zdań na temat sugestii we wróżbiarstwie stworzyć. Łatwiej mi sie pisze mogąc chociaż troche polemizować. Kiedyś czytałam u Ciebie Awiko na temat: Dlaczego NIE powinno się wróżyć? Czytałm wtedy bardzo pobieżnie, ale ostnio szukałam tego tematu, abym mogła sobie trochę popolemizować i nie moge go znaleźć. Czy ten temat jest jeszcze u Ciebie na blogu?Jeżeli tak , to czy mogłabyś mi podać adres?
    Pozdrawim Cię serdecznie i życzę udanej podróży do Rzymu, bo to juz pewnie na dniach, a ja póki , co wracam do realu, bo to dzisiaj 1 maj, wiec musze sie nacieszyc wiosną :-)))

    autor: Dorota

    blog: intuicja.bloog.pl

    dodano: 01 maja 2008 0:08
    http://archiwum.wiz.pl/1999/99083600.asp
    Ciekawy Link do artykułu Wiedza i życie …. oczywiście o skutkach sugestii, sama oceń ! Tak czy siak zawsze chodzi o stan ducha i psyche . Serdecznie pozdrawiam cię Dorotko :)

    autor (Login WP): awika.ab

    blog: awika-tarot.bloog.pl

    dodano: 01 maja 2008 0:03
    Świetny film :) To prawda można bez namysłu omijać nieistniejące przeszkody…, albo włazić do przepaści jak głupiec z tarota! Masz rację że sprawa sugestii , jest tematem …morzem…, trzeba by napisać książkę i to z rozdziałami, żeby scharakteryzować wszystkie istniejące odmiany *sugestii*. Jej negatywy pozytywy itd. Zgodzę się że jej negatyw, to po prostu -manipulacja ! A co na ten temat , ktoś definiujący ją w Wikipedii, (encyklopedii ze znakiem zapytania…) http://pl.wikipedia.org/wiki/Sugestia
    I w niej sugestia , jest psychiczną manipulacją, ale i odtrutką na nerwice he he dobre :) Dorotko , kochana miałam problem z wczytaniem się w tę pochyłą czcionkę ze zmienioną literą ę, ą itd. Mój cytowany koment , super czcioneczka, a twój tekst nieco zdeformowany…przez te litery …

    autor (Login WP): awika.ab

    blog: awika-tarot.bloog.pl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s