filozofia · Natura · Różne

Percepcja

 

Jak na razie film obejrzałam i staram się sobie wyrobić jakieś zdanie, ale muszę przyznać, tak na szybko i z marszu jest mi trudno się ustosunkować do treści zaprezentowanych w filmie.

Niektóre fragmenty są jakże logiczne te np., że postrzegana materia, może być zarówno rzeczywista, ale może i być wyobrażeniem,  ale są i treści w filmie, które same w sobie są wręcz bardzo kontrowersyjne  np. rozważania o tym, że wszystko, co przeżywamy jest tylko i wyłącznie iluzją. A więc nasuwa się szybki wniosek, ten film mógłby być z założenia również iluzją, a jednak, ktoś w świecie zewnętrznym go stworzył.

Jedno jest pewne dla laika nieznającego się na temacie, z filmu wynika wielkie masło maślane. Można poplątania z pomieszaniem dostać, które pozornie się w logiczną całość układa, jednak wprowadza straszliwy mętlik w głowie, ale cóż nie ma nic przyjemniejszego niż rozwiązywanie zagadek.

Być może nasuną mi się za jakiś czas bardziej  konstruktywne wnioski :-)

6 thoughts on “Percepcja

  1. Zastanawiasz się jak to możliwe że ten świat to jedynie wrażenia, a te filmiki ktoś nagrał. A dlaczego by nie? W grze Simsy, te sztuczne rodziny też mają w swoich domach komputery a na nich inną odmianę samych siebie :) To zupełnie normalne ten świat ma być barrrdzo rzeczywisty. Staram się o tym pisać od samego początku blogowania ale nikt nie bierze moich domysłów za możliwe i na poważnie zwłaszcza bardzo poważni ezoterycy, cóż czas pokaże jak to jest i kto ma rację, albo nie tu tylko po wyjściu z gry. Kto się domyślił o co biega he he ;)
    Tak Dorotko, możliwe że wszystko czego doświadczamy a jakże jest przyczyną i skutkiem naszych działań i to bardzo realistycznie odczuwalnym, ale nie koniecznie prawdziwą rzeczywistością ale grą. Być może życie to jakaś forma edukacji, albo wirtualne więzienie dla potępionych ( ileż zaoszczędzonego miejsca, a delikwent resocjalizuje się samodzielnie z innymi więźniami) . Być może to zwykła gra i to na nasze własne życzenie ( wyższe ja, to my za pulpitem sterowniczym, testujący swoje możliwości z innymi uczestnikami ) itd.
    Zapraszam jeszcze raz do mojego postu http://ezomagica.com/2009/02/01/karma/
    Pozdrawiam serdecznie :))

    1. Dlaczego….., a może, dlatego, że jak wiesz jestem cichą wielbicielka pragmatyzmu? Chyba ;-) Wiele rzeczy potrafię sobie wyobrazić, ale w wielu przypadkach nie wiem jak to funkcjonuje, powiem więcej nie chce mi się zaprzątać głowy, tym jak funkcjonuje, ale wiem, że są bardzo praktyczne wynalazki. Takim cudem jest np. energia elektryczna.
      Dlaczego trudno jest mi sobie wyobrazić, że wszystko o tylko iluzja, może, dlatego, że mam wrażenie, odbiory iluzoryczne powinny być za każdy razem inne, jak w kalejdoskopie, a jak się teraz przyjrzę, jak mój laptop wygląda, to on codziennie, taki sam, moje zmysły odbierają tą niby pozorną materię(wyobrażenie) w taki sam sposób? No dobrze powiesz, że to kwestia wyobrażenia, eee… no nie bardzo, jak leży na nim np. okruszek chleba, bo cos tam sobie chrupałam przy nim, to mi przeszkadza pod ręką, i za nic w świecie nie mogę sobie wyobrazić, że to tylko iluzja i tam nic nie ma, to tylko zwidy, kłuje mnie i już, a więc szukam małego winowajcy, który mi przeszkadza w swobodnym pisaniu.

      To nic, że obrazy w laptopie się codziennie zmienią, te mogą być wyrazem mojej wyobraźni, szukając nowych i mnie interesujących wrażeń. Ja osobiście myślę i taki obraz mi chyba odpowiada, w którym zarówno materia jak i wyobraźnia składa się na rzeczywistość, iluzja jest również smacznym dodatkiem, bo inaczej nie byłby tylu wspaniałych tajemnic na świecie.

      No dobrze, jeżeli przyjmiemy to wszystko za grę…hmm…może być, nie mam nic przeciwko, pod warunkiem, że nie tracę panowania w tej grze, bo tutaj chwytam się znowu chętnie materii. Tylko, co się stanie jak się chwycę materii, a w myśl teorii, że wszystko jest iluzją, musiałbym upaść, a jeżeli nadal stoję, to, co …to też iluzja i wyobrażenie , że stoję….? Nie, nie strasznie to zgmatwane, jednak nadal będę dopuszczać możliwość istnienia materii. A filmiki kiedyś przy okazji muszę jeszcze raz obejrzeć, bo mi strasznie namieszały :-)

  2. Mam podobne odczucia, choć to o czym mówiły te filmiki to akurat uznana prawda że do naszych zmysłów docierają jedynie impulsy elektryczne a nie koniecznie prawdziwe obrazy, umysł wiele zafałszowuje. Doszłam do wniosku że jeśli wszystko co postrzegamy jest jedynie wrażeniem, to w takim razie nauka ze swoimi bardzo pewnymi analizami i odkryciami również jest tylko wrażeniem.
    Masz zupełną rację żeby żyć trzeba się czegoś uczepić przynajmniej do momentu w którym komuś ( bóg wie komu) z jakiegoś powodu odechce przestać nadawać nam sygnał ;)
    Wczoraj przed snem wyobraziłam sobie co by było gdyby na moment odciąć człowiekowi wszystkie zmysły jednocześnie ? Nie mam na myśli urazu, ani śmierci tylko chwilowy reset z pełną świadomością istnienia. Wyobraź sobie taki eksperyment, co by ci wtedy pozostało żeby nie oszaleć ?
    Pozdrawiam :)

    1. No właśnie słuszne spostrzeżenie, jeżeli nauka przyjmuje wszystko za wyobrażanie, a postrzeganie jest jedynie ideą(wyobrażaniem) w naszym umyśle, to może nauka sama sobie fałszuje swój obraz, sama jest również wyobrażeniem, czyli prowadzi w pewnym sensie do samozagłady.

      Zgadza się, wszystko jest przykazywane za pomocą impulsu elektrycznego, nie jest w zasadzie to żadne odkrycie zarówno odbieranie za pomocą zmysłów obrazów zewnętrznych, jak i wewnętrznych tych sennych, bądź własne wyobrażenia, ale ciekawszą sprawą od impulsów elektrycznych i ich przewodzenia jest czy umysł to fałszuje. Powiedziałbym tak i nie, wróćmy jeszcze raz do mojego laptopa, oglądając go odbieram ciągle, tak sam obraz, czy może on być sfałszowany ….? Nie jestem do końca o tym przekonana, ale powiedzmy, jeżeli rozmawiam z osobą X przez internet, to z zasadzie to, co odbieram jest tylko i wyłącznie małym kawałkiem tego, co mogę sobie o osobie X wyobrazić, fragment tej osoby. Po tym, co napisała, po stylu pisarskim, te obrazy mogą być rzeczywiście sfałszowane. W zasadzie pokusiłabym się o tezę, odbiory bezpośrednio dostrzeganej martwej materii, są chyba mniej sfałszowane, aczkolwiek nie można tego wykluczyć, jak w stosunku do istot żywych, które jak wiadomo wyposażone są w całą gamę emocji jak i różnych uwarunkowań, dzięki którym te istoty żywe zdolne są przeżyć. Tutaj oczywiście dużą role odgrywa fantazja , wyobraźnia i iluzja.

      Gdyby odciąć wszystkie zmysły, podejrzewam, że nie byłoby już świadomości istnienia, popatrz utrata funkcjonalności już jednego zmysłu(np. wzroku) jest praktycznie katastrofą, jeżeli się doznało smak funkcjonowania tego zmysłu, a co dopiero mówić o wszystkich na raz, wtedy chyba pozostaje tylko oszaleć. Pozdrawiam serdecznie :-)

  3. Można byłoby tak bez końca, bo co by nie powiedział wszystko jest takie jakie miało być . Może nam się tylko zdawać że żyjemy i twój laptop dlatego wygląda tak samo bo ci się zdaje że widzisz go od jakiegoś czasu, a nie zaledwie od przebudzenia dnia kolejnego jako Dorota itp. Ja zdecydowanie wolę trzymać się zasad gry, bo fakt jakby sobie człowiek uświadomił że wszystko czego doświadcza rozpoczynając od miłości a kończąc na swędzeniu tyłka jest mu z jakiegoś powodu nadawane, to by oszalał i umarł, tzn przegrał wyłączył się. Tylko nielicznie żyjące awatary potrafią się w tym odnaleźć :)
    Piszesz, że gdy kogoś znasz tylko z internetu to możesz poznać go zaledwie małej części która może być czymś innym niż sądziłaś… A co byś powiedziała na to że tej drugiej osoby w ogóle nie ma po drugiej stronie i tylko ty rozmawiasz sama z sobą, czytasz przez siebie napisane posty, książki itd. itd. he he ;)?
    Pozdrawiam bardzo serdecznie z filozoficznym – „Ja jestem innym Ty”

Skomentuj

