Intuicja · Natura

To jestem ja, a to jest mój chleb…

…tak mniej więcej w tłumaczeniu brzmi slogan na reklamie, która leży obok mnie. To reklama nowego pełnowartościowego chleba.

Radość i przyjemność w życiu, to moje motto. Urozmaicenie i zmienność jest szczególnie ważne, nie tylko w dniu powszednim, ale także podczas kupowania chleba.

Czytam dalej w reklamie

Chleb jak chleb, dostałam w prezencie do spróbowania. Szczerze mówiąc dało się zjeść, ale nie był jakąś specjalnością. Nie znalazłam w nim składników tego, co się określa pełnowartościowe ani w smaku, ani w wyglądzie.

O ile reklamę tego chleba specjalnie sobie wzięłam, bo mi przypadła do gustu, zarówno oprawa graficzna jak i umieszczone na niej tekst, o tyle doszłam do wniosku, że reklama nie jest adekwatna do tego, co zjadłam. Kwadratowa forma tego małego chleba…, jakoś niej lubię specjalnie kwadratowych chlebów, już z założenia ze względu na wygląd. Cena piekielnie wysoka i za tą cenę wyraźny przerost formy nad treścią. Ale o guście się ponoć nie dyskutuje, bo wiadomo, co mi odpowiada niekoniecznie musi się innym podobać i smakować. Mówi się, że to subiektywna wartość. A ja się pytam, co nie jest subiektywną wartością…? Szczególnie wtedy, jeśli chodzi o smak, zarówno w sensie fizjologicznym jak i estetycznym. O ile o poczuciu smaku w sensie estetycznym rzeczywiście trudno jest dyskutować, o tyle o poczuciu smaku w sensie fizjologicznym myślę, że można sobie pozwolić na dyskusję. Nasz organizm domaga się zazwyczaj tego czego mu brakuje do zaspokojenia potrzeb zarówno fizjologicznych, fizycznych, psychicznych i duchowych. A manifestuje się to właśnie w ten sposób , że coś nam smakuje, że coś lubimy, że coś nam sprawia przyjemność, że się czymś zachwycamy.

bgPamiętam pewne szkolenie jakieś z przed 4 lat, tak to było zresztą jedno z piękniejszych, w jakich miałam okazję brać udział. To było szkolenie w prawdziwym laboratorium kawowym, później jak się okazało zresztą w jednym z ważniejszych  w Europie, a prowadzący był jedną z czołowych osobistości trudniących  się doborem dobrych ziaren kawowych w jednej z najbardziej znaczących firm zajmujących się dystrybucją kawy w Europie. W pierwszej części tego szkolenia chodziło tylko i wyłącznie o teorię dotyczącą kawy, wzrostu roślin, zbiorów dojrzałych owoców, fermentacji i w kolejności sprzedaży tej kawy przedstawicielom, którzy ją dalej w Europie rozprowadzali. W drugiej części pamiętam zajmowaliśmy się jedynie praktycznym gotowaniem dobrej kawy, którą trzeba było oczywiście samemu zaparzyć, wypić, ocenić  smak, konsystencję, kolor i takie tam jeszcze inne parametry. Pamiętam zaraz po wejściu do tego pokoju szkoleniowego miałam wrażenie, że nie jest to zwykła sala do uczenia się. Stałam jak zaczarowana, mówiąc „boże, ale to nie jest taka zwykła pracowania…, tu jest jak w alchemicznym laboratorium…”, właściciel się ciepło uśmiechnął „Tak jesteśmy w laboratorium kawy. Tutaj tworzę i dobieram najlepsze smaki – odrzekł “ W tym miejscu można było dyskutować o dobrym smaku, o poczuciu dobrego smaku i piękna, gdyż to jest niezbędne do kupienia określonego towaru.

Wracając krótko do mnie, tak jak nie przepadam za kwadratowym chlebem, tak i nie smakuje mi kawa z ciemnych filiżanek, szczególnie czarnych, niebieskich i zielonych

Dlaczego podjęłam się tego tematu, a z prostego powodu, o ile w przypadku reklamy chleba  i samego produktu brakuje pewnej spójności, o tyle u Graziano, właściciela „Akademii kawy” można było poczuć w każdej chwili, zarówno w jego działaniach spójność wewnętrzną, jak i w jego produktach integralność. On tworzy produkt, który jest zgodny z jego własnymi przekonaniami i dlatego jest smaczny.

O to chodzi w temacie intuicji, o dotarcie do własnych zasobów, potrzeb i życia w zgodności ze sobą.  A tekst reklamowy  ” To jestem ja, a to jest mój chleb…” przypadł mi do gustu :)

2 thoughts on “To jestem ja, a to jest mój chleb…

Skomentuj

