Uncategorized

1. Dlaczego ten owoc miał być zakazany …?

Przy okazji jednej ostatnich wędrówek internetowymi szlakami natrafiłam na słowo „Ex cathedra ”. O jakie fajne słowo pomyślałam sobie i zatrzymałam się na chwilę. Chwila kontemplacji i skojarzeń nad tym słowem zaprowadziła mnie do czasów studenckich. Szczególnie pierwszy semestr, pierwszy rok był tym czasem bogatym w wykłady. Natychmiast ujrzałam wiele długich korytarzy, którymi chodziłam i to, co szczególnie zapamiętałam, przejścia łączące wtedy te trzy budowle. Połączenia tych budowli, trochę zawiłe i nieco podziemne, choć nieszczególnie piękne zawsze mnie intrygowały. Chodząc sobie tamtymi drogami zawsze zwracałam uwagę na szczególny dla mnie charakter tych przejść. Pamiętam były chwile, że miałam ochotę jak dziecko pobawić się przechodząc tylko na tych łączących kawałach tam i z powrotem, ot tak dla samej sztuki zabawy.rakowiecka-8

Piękne w tych budowlach były sale wykładowe i choć czasem mnie nudziło to, co wykładowcy opowiadali, to na początku z wielką lubością przesiadywałam w tych salach wykładowych.

Na widok słowa „Ex cathedra na chwilkę poczułam się ponownie jakbym siedziała sobie na sali wykładowej, chyba tej okrągłej w swoim charakterze. Wykładowcy opowiadali różne mniej lub bardziej ciekawe rzeczy, a ja sobie siedziałam i się zachwycałam dla samej sztuki siedzenia i zachwycania dopóki coś, ktoś lub jakaś wiedza czy jej urywek mnie nie zaintrygują, aby zająć się znaleziskiem w gąszczu różnych tematów

I tak długo sobie siedziałam i się zachwycałam moim wyobrażeniem dopóki jakiś inny głos w śmietniku wrażeń i myśli nie krzyknął: a może zainteresowałabyś się tym, co to słowo tak naprawdę oznacza.

A cóż ono może oznaczać skoro takie znaczenie mi się podoba i takie chciałabym dla siebie zachować – pomyślałam strofując głos rozsądku.

Rozpętała się na krótko awantura myśli. Wiadomo konflikt myśli, to stres dla organizmu. Tak, więc dla świętego spokoju zajrzałam, aby przyjrzeć się temu, jakie ogólne znaczenie ma to intrygujące mnie słowo.

A mianowicie znaczenie tego słowa okazuje się być wręcz brutalne, bo to ponoć jedynie papież ma prawo mówić z katedry i zgodnie z doktryną katolicką wypowiada się w sposób nieomylny… ale zatrzymajmy się przy tym znaczeniu lub jego pochodnych na jakiś czas, bo być może zaprowadzi mnie nieco dalej …

